Nederland Wordt Beter lanceert chatbot voor constructieve gesprekken over zwarte piet

Nederland Wordt Beter lanceert chatbot voor constructieve gesprekken over zwarte piet

PERSBERICHT “Nederland Wordt Beter lanceert chatbot voor constructieve gesprekken over zwarte piet’” – Amsterdam / 19.11.2020 

“Hij is zwart door de schoorsteen” tot “Het is traditie!”: met onze chatbot weet je altijd wat je moet antwoorden! 

Het is waarschijnlijk niet de bedoeling van de meeste mensen om anderen belachelijk te maken op basis van hun huidskleur. Het gaat er meer om dat je de wereld even vanuit de ogen van iemand anders bekijkt. Dat je er even echt bij stilstaat hoe Zwarte Piet voor sommige mensen voelt. Waarom zou je je schouders ophalen als iemand je zegt dat iets pijn doet? Gaat het dan om of je het zo hebt bedoeld, of dat je er vanaf dan rekening mee houdt? 

Hoewel de afgelopen jaren steeds meer gemeenten zijn overgestapt naar een intocht zonder Zwarte Piet, is er nog steeds een nipte meerderheid van 55% van de Nederlanders die vindt dat Zwarte Piet onveranderd moet blijven. En daarom is er nog altijd die vermoeiende discussie met de ooms en tantes, opa’s en oma’s, vrienden, collega’s, buren en ouders. Verandering vergt nou eenmaal een lange adem. Om in die discussie wat ademruimte te bieden lanceert Stichting Nederland Wordt Beter op 19 november 2020 een chatbot die helpt die discussies te voeren. 

De op 19 november 2020 gelanceerde bèta-versie van de chatbot is op Facebook actief en maakt onderdeel uit van de Zwarte Piet is Racisme-campagne. De bot vind je dan ook via de chat van die Facebook-pagina. Gebruikers kunnen daar hun argumenten voor het behoud van Zwarte Piet invoeren en krijgen van de chatbot een kort en informatief antwoord, eventueel aangevuld met links naar bronnen of meer informatie. Zo steunt de bot gebruikers bij het lastige gesprekken en verschaft de bot informatie. 

Jerry Afriyie, namens Stichting Nederland Wordt Beter: “Omdat veel mensen die voor verandering van zwarte piet zijn de drogredenen van pro-zwarte pieters vrezen, is het soms moeilijk het gesprek aan te gaan. Dit initiatief is er om die mensen te helpen een inhoudelijk gesprek aan te gaan én natuurlijk voor de nieuwsgierige en geïnteresseerde tegenstanders van verandering. Wij hopen dat voorstanders van verandering zich met hulp van deze tool niet langer afzijdig houden van het debat en de dialoog aangaan met hun dierbaren en omgeving.”

De Zwarte Piet is Racisme-campagne heeft een groot aandeel gehad in de groei van het draagvlak voor verandering de afgelopen jaren. Maar de discussie is nog niet voorbij, en om mensen handvatten te verschaffen bij deze gesprekken, besloot Nederland Wordt Beter een digitale sidekick in het leven te roepen. Jerry Afriyie: “Deze tool helpt niet alleen de voorstanders van verandering gesprekken te voeren, maar ook onze moderators te ontlasten van de vele gesprekken die ze dag en nacht voeren.” 

Over Zwarte Piet is Racisme

De Zwarte Piet is Racisme-campagne begon op 1 juli 2011. Er was veel aandacht na de gewelddadige arrestatie in november van dat jaar van twee van de oprichters, Jerry Afriyie en Quinsy Gario, omdat zij een t-shirt met de leus ‘Zwarte Piet is Racisme’ droegen tijdens de nationale intocht van Sinterklaas. De campagne sluit aan bij een traditie van protesten door actiegroepen en individuën, die al in de jaren ‘30 van de twintigste eeuw begonnen. 

Voor meer informatie, neem contact op via info@nederlandwordtbeter.nl

Illustratie door Leana Garcia Rosario @nymmberry